Správně seřízená geometrie náprav vám zajistí nejen pohodlnou, ale hlavně bezpečnou jízdu. Ovlivňuje totiž opotřebení a odolnost pneumatik, řízení i spotřebu vozidla. Špatnou geometrii zjistíte nejlépe na nerovnoměrně sjížděných pneumatikách.
Řidiči si automaticky hlídají chladicí kapalinu, olej nebo brzdy, ale na správně seřízené geometrii závisí celé chování vašeho vozu. Věnujte jí tedy pozornost a pravidelně si nechejte geometrii náprav zkontrolovat.
Co způsobuje poškození geometrie kol?
Kontrola geometrie náprav je důležitou součástí péče o automobil. Geometrii kol vašeho vozidla byste si měli zpravidla nechat zkontrolovat jednou ročně. Může ale nastat i situace, kde je potřeba geometrii zkontrolovat nejlépe ihned a to v těchto případech:
- Ve vyšší rychlosti najedete na obrubník nebo jinou překážku
- Vjedete do hlubokého výmolu
- Máte závažnější nehodu
- Po opravě nápravy nebo řízení
- Po obutí nových pneumatik
Jak zjistit, že mám špatnou geometrii?
Příznaky nesprávné geometrie můžete poznat i sami tím, že na rovném úseku (ideálně někde na parkovišti) na okamžik pustíte volant a vaše vozidlo nebude udržovat přímý směr, ale bude zatáčet ke krajnici. To samé můžete pocítit i při brždění, kdy vás auto bude opět táhnout do strany.
Nesprávná geometrie je ale nejvíce zjevná na pneumatikách. Od výrobce jsou hodnoty geometrie nastaveny tak, aby bylo maximalizováno pohodlí řidiče a minimalizováno opotřebování pneumatik. Pokud tedy vidíte, že běhoun vaší pneumatiky není rovnoměrně opotřeben, může být jedním z důvodů špatně seřízená geometrie kol. Na následujících obrázcích se můžete podívat, jak vypadá špatně sjeta pneumatika:
Co vlastně je „geometrie“?
Zatím jsme vždy mluvili obecně o geometrii náprav, ale tento pojem zahrnuje tři základní parametry, které geometrii ovlivňují. Jsou to:
Odklon kola
Odklon kola je úhel ve stupních, který ovlivňuje výše zmiňované opotřebování pneumatik. Jestliže není odklon správně seřízen, způsobuje poškození vnitřní nebo vnější části běhounu a táhnutí vozidla ke straně. Proto je důležité měření, které zjistí odchylky od správného nastavení. U některých aut ale není možné odklon seřizovat.
Záklon kola
Při jakémkoliv pootočení volantu se točí i přední kola, která jsou na čepu uchycena k tlumiči a systému zavěšení kol. Záklon je úhel tohoto kulového čepu. Pokud není záklon kol správně nastaven, bude se projevovat na přední nápravě vozidla tím, že auto bude tzv. plavat a nebude schopné udržet přímou stopu. Problém nastává, že stejně jako u odklonu, není možné u některých vozidel záklon seřizovat. Pokud se tedy při měření geometrie kol zjistí odchylky, je třeba oprava, nebo výměna dílů.
Sbíhavost kol
Sbíhavost je úhel, který svírají podélné osy kol vozidla, ovlivňuje celkové chování a jízdu vozu. Opět má samozřejmě značný vliv na nerovnoměrné opotřebovávání pneumatik a ovlivňuje i chování automobilu v zatáčkách. Oproti odklonu a záklonu je sbíhavost u sériových automobilů vždy nastavitelná.
Jak dlouho a za kolik?
Při seřizování geometrie kol se nemusíte obávat toho, že byste v servisu strávili celé odpoledne. Většina problémů, ať už na přední či zadní nápravě, bývá většinou vyřešena během 30 minut.
Kontrola spočívá ve změření všech potřebných úhlů, porovnání s údaji poskytnutými výrobcem a jejich následném upravení.
Cena této procedury se zpravidla pohybuje mezi 500 – 1000 Kč. Tato investice se vám ale určitě vyplatí, protože jak jsme si řekli, ne všechna vozidla dovolují úpravu jednotlivých parametrů a musí následovat výměna nebo minimálně oprava konkrétních dílů vozu.