Povinné ručení neboli pojištění odpovědnosti z provozu vozidla je pro každého řidiče nutností. Tuto povinnosti mají motoristé uloženou přímo zákonem. Povinné ručení totiž poskytuje ochranu, pokud byste dalšímu účastníkovi silničního provozu způsobili škodu na majetku či zdraví. V případě, že jej platit nebudete, vystavujete se riziku vysokých pokut.
Cena není všechno
Nabídek různých pojišťoven existuje celá řada. Některé vypadají výhodně, při bližším pohledu však už tak skvělé nejsou. Jak se nenechat nachytat a vybrat si co nejlépe?
Tou nejdůležitější radou určitě je: Nedejte se zlákat nízkou cenou. Ta totiž může znamenat, že jste opravdu chráněni pouze proti výše zmiňovaným škodám na zdraví či majetku. To už dnes ovšem nepatří ke standardu, ale spíše k naprostému minimu. Pojišťovny v rámci tuhého konkurenčního boje nabízejí další a další služby navíc. Určující by tak pro vás měl být spíše poměr zaplacené částky a toho, co za ni dostanete.
Hlavně sledujte rozsah pojistného plnění. Zákonný limit pojistného plnění je stanoven na minimálních 35 milionů korun, nicméně zejména v situaci, kdy dojde k poškození zdraví, nemusí ani takováto výše být dostačující. Obecně se proto doporučuje alespoň 50 milionů korun.
Dále se zaměřte i na asistenční služby, za to nejlepší, co jsou schopny pojišťovny nabídnout, můžeme považovat jejich nepřetržitou dostupnost po celé Evropě, a navíc i v českém jazyce. Značně se u jednotlivých poskytovatelů mohou lišit též ceny za odtah vozidla. Nezanedbatelným plusem stejně tak může být, pokud vám právě vaše pojišťovna dokáže nabídnout i služby právního poradenství. Jiným poměrně užitečným nástrojem je v rámci povinného ručení například i tzv. možnost přímé likvidace. To znamená v praxi docela jednoduše to, že se v případě nehody nemusíte spoléhat na pojišťovnu viníka, ale můžete pojistnou událost řešit s pojišťovnou vlastní.
Povinné ručení rozhodně není výlučně nutným zlem. Slouží totiž nejen k řešení těch případů, kdy poškodíte nějakým způsobem zdraví toho, kdo se nachází ve druhém vozidle, ale rovněž řeší zdravotní následky nehody u vašich spolujezdců.
Můžete se také připojistit
V hojné míře jsou na trhu rovněž dostupné i různé typy připojištění, jimiž můžete chránit i svůj vlastní automobil. Například proti živlům či krádeži, také si můžete sjednat pojištění skel nebo pojištění úrazové. Do jisté míry se tak ztrácí rozdíl mezi povinným ručením a havarijním pojištěním.
Naučte se využít bonusy a slevy
Od roku 2000 nabízejí české pojišťovny také bonusy. Ty můžete získat za bezškodný průběh pojistky a rozhodně se vyplatí jejich nabídku sledovat rovněž. Nárok na něj máte po zhruba osmi až deseti letech, během nichž se ukážete jako bezproblémový motorista. Zpravidla se jeho výše pohybuje mezi 50 a 60 %, přičemž oněch 50 % dokonce garantuje zákon, takže jej dostat musíte u kteréhokoli poskytovatele. Konkrétně je tato klauzule zakotvena v zákoně č. 168/1999 Sb.
U bonusu tedy bezesporu jde o faktor, který výslednou cenu pojistky zásadně ovlivní. A pozor, o bonus rozhodně nemůžete přijít přechodem k jiné pojišťovně, neboť je přenositelný. Naopak tzv. malus získáte ve chvíli, kdy způsobíte škodu, a bude znamenat přirážku k ceně pojistného.
Co vám ještě mimo bonusu může pomoci získat povinné ručení výhodněji? Slevu můžete obdržet i tehdy, pokud se osobně vypravíte na pobočku. Často je vám poradce schopen na místě zařídit individuálně výhodnější podmínky. Zpravidla můžete ušetřit i při sjednání povinného ručení online a zvýhodnění se často dočkají rovněž i držitelé průkazu ZTP.
Na výši pojistného má vliv rovněž frekvence plateb. Více se vám vyplatí roční platby než čtvrtletní. Přes zdánlivou výhodnost rozdělení do čtyř splátek může být úspora u ročních plateb dokonce až čtvrtinová.
Zaměřte se na rychlost vyřizování pojistné události
Pojišťovna má na likvidaci zákonný limit tři měsíce. Nicméně samozřejmě platí, že čím dříve, tím lépe a průtahy mohou být při řešení nehody velmi nepříjemné.