Úmrtí mladého řidiče vždy rozpoutá ohnivou diskuzi nad tím, zda by nebylo vhodné současný systém zpřísnit. V některých zemích totiž novopečení držitele řidičských průkazů čelí určitým omezením. Jak je na tom Evropa v porovnání se zbytkem světa?
Mladí řidiči, kterým se řidičské průkazy ještě ani neohřály v kapse, jsou na tom ve statistikách nehodovosti nejhůře ve všech vyspělých zemích světa. Podle odborníků z britské organizace Break je vysvětlení nasnadě. Ohrožení se týká především náctiletých, protože z důvodu nedovyvinutého čelního mozkového laloku nezvládají své emoce a nemohou vyhodnocovat riziko tak, jako starší řidiči.
Řízení se zkušenějším řidičem
Ve Spojeném království lze získat řidičský průkaz v sedmnácti letech, a to bez jakéhokoliv dalšího omezení. Podobně je na tom Maďarsko, Slovinsko, Irsko a Švédsko. Na Islandu může řídit dokonce mladistvý ve věku od 16 let, ovšem pouze za předpokladu, že vedle něj sedí zkušenější řidič. Ve Francii mohou se zkušenějšími řidiči řídit automobil i patnáctiletí šoféři. Podmínkou je absolvování teorie a jízd v autoškole, ale také závazek minimálního nájezdu tří tisíc kilometrů za rok.
Extrémní USA a Niger
Na vůbec nejmladší řidiče narazíte v USA. V některých státech mohou řidičský průkaz získat i čtrnáctiletí. Naopak nejdéle musí na vytoužené oprávnění k řízení vozidla čekat obyvatelé afrického Nigeru, a to až do třiadvaceti let. Pražská autoškola King však doplnila, že mladiství řidiči v Americe nesmí převážet spolucestující, respektive mohou svézt pouze jediného člena rodiny. Některé země pak odlišují řidiče začátečníky speciálními značkami na voze.
Dočkáme se přísnějších pravidel?
Čas od času se ve sněmovně objeví návrh, jehož podstatou je zpřísnění pravidel. Posledně to byl koncept “řidičského průkazu na zkoušku”, v rámci kterého by měl čerstvý držitel oprávnění pouze polovinu bodů a lehce by tak o něj mohl v případě přestupku přijít.
A co si o řidičák na zkoušku myslí zmíněná autoškola Praha? Lektoři doporučují spíše inspiraci u sousedních Rakušanů. Ti musí do jednoho roku od získání řidičského průkazu absolvovat dodatečný povinný výcvik. Právě toto opatření totiž vedlo k výraznému snížení úmrtí za volantem ve věkové kategorii od 18 do 26 let.