Zásady tvorby Audio systému v automobilu

Instalace, komponenty, soutěže, srazy,...

Moderátor: AudioMaster

Zamčeno
Uživatelský avatar
AudioMaster
Příspěvky: 6
Registrován: čtv 29. kvě 2008 13:14:31

Zásady tvorby Audio systému v automobilu

Příspěvek od AudioMaster » čtv 29. kvě 2008 19:22:25

nstalace multimediálního systému automobilu může být provedena mnoha různými způsoby s použitím mnoha multimediálních komponentů.

Lze instalovat více méně standardní audio systém. Tento systém může být rozšiřován o DVD, Playstation, navigaci, VHS, Tv atd. Zůstaneme-li u audio systému, existuje několik základních řešení. Prvním je jednoduchá instalace předních a zadních reproduktorů zapojených přímo na autorádio. Tento způsob může být dále zkvalitněn použitím subwooferového boxu, tuby nebo Free Air reproduktoru a jednoho externího zesilovače pro jeho pohon, případně aktivním subwooferovým boxem. Dalším zlepšením je pak použití zesilovačů pro všechny osazené reproduktory.
Návrh systému

Systém navrhujeme tak, že si nejdříve ujasníme kvalitativní nároky ve vztahu k finančním možnostem. Jednotlivé části systému pak vybíráme tak, aby byly k sobě přiměřené jak cenou, tak i kvalitou. Je nesmyslné zapojení velmi kvalitních a tedy i relativně drahých reproduktorů na levné rádio případně zesilovač a naopak. Velmi kvalitní rádio nikdy "neukáže co umí" na špatně zvolených, levných reproduktorech. Tato zásada je ještě důležitější v případě, že systém vytváříme postupně tak, že během delší doby dokupujeme jednotlivé komponenty. Na samém začátku návrhu systému bychom měli znát jeho konečnou kvalitativní podobu bez ohledu na značku a typ později dokoupených dílů. Měli bychom si také ujasnit množství a způsob zapojení reproduktorových systémů, subwooferů a zesilovačů. Uspoří nám to poměrně značné finanční prostředky v tom smyslu, že pozdější náhrada méně kvalitních částí dražšími způsobí náklady zvýšené především o původně (provizorně) osazené komponenty.
Autorádio

Podstatná většina autorádií disponuje přehrávačem magnetofonových kazet nebo CD (MD) disků, případně oběma (rádio s dvojnásobnou velikostí – 2 DIN). Část autorádií disponuje funkcí ovládání CD (MD) měničů. Vybíráme tedy podle toho, které nosiče záznamu hodláme používat v automobilu. Lze také pořídit autorádio schopné přehrát formát MP3 buď s použitím paměťových karet, nebo schopností reprodukovat formát MP3 ze záznamového média CD-R (CD-RW).

Výběr této základní jednotky není o nic důležitější než výběr ostatních dílů systému. Vycházíme z celkové koncepce systému tak, že vybereme autorádio vhodné k začlenění do soustavy se zřetelem na počet RCA výstupů, výbavu, vzhled, výrobce, cenu autorádia, celkovou cenu systému atd.. Obecně je vhodný nákup autorádia v této oblasti renomovaného výrobce (např. Nakamichi, Alpine, Becker, Clarion, Rockford Fosgate, Pioneer, Kenwood, JVC, Sony, Panasonic, VDO, Blaupunkt a pod.). Naprosto nevhodný je nákup bezejmenných výrobků na tržnicích. Jako problematický se jeví i nákup autorádií, a ne jen jich, v supermarketech. Především proto, že personál těchto prodejen není v převážné většině případů schopen podat dostatečně kvalifikované informace o prodávaném produktu. Snadno se tak může stát to, že si laik vybere autorádio naprosto nevhodné pro zamýšlený systém. Dále pak proto, že část supermarkety nabízených autorádií není od renomovaných výrobců a jejich kvalita může být sporná. Z tohoto pohledu se jako nejvhodnější jeví nákup od zkušené montážní firmy která dokáže nabídnout autorádio pro daný systém nejvhodnější a dokáže také fundovaně vysvětlit proč je vhodný právě nabízený typ. Ani personál běžných elektro prodejen nebývá zpravidla dostatečně vzdělán v oboru Car & Hifi a je tedy často schopen podat jen poměrně povrchní informace.
Napájení systému

Zesilovače se připojí k baterii napájecím kabelem jehož průřez se stanoví podle celkového součtu proudů všech pojistek na zesilovači tak, že 1 mm2 kabelu spolehlivě přenese 4 A (příklad: 2 pojistky á 30 A = celkem 60 A, 60:4 = 15 mm2 – je nutný kabel o průřezu min. 15 mm2). Na tento kabel se umístí pojistka v pojistkovém pouzdru. Tato pojistka chrání automobil před poškozením v případě porušení izolace napájecího kabelu audio systému. Z tohoto důvodu se pojistkové pouzdro umisťuje co nejblíže k baterii.

Uvedené stanovení průřezu napájecího kabelu je pouze orientační. Průtok proudu kabelem je ovlivněn i délkou napájecího vodiče. Přesné stanovení potřebného průřezu napájecího kabelu můžeme provést podle tabulky. Výše popsaný kabel se připojí na + pól zesilovače a na + pól baterie.

Pól (–) zesilovače lze připojit na pól (–) baterie kabelem o stejném průřezu. Pól (–) zesilovače lze také připojit na kostru vozidla. Délka tohoto ukostření by neměla přesáhnout 1 metr délky.

Pojistky – SG pojistky (skleněné trubičkové) není vhodné používat v hodnotách větších než 60 A. Dosedací plocha kovového pláště pojistky a její tavné části je velmi malá a může tak docházet k přílišnému zahřátí v místě spoje. Toto zahřátí může způsobit zhoršení kvality spoje a tím občasné nebo úplné přerušení dodávky proudu z baterie do audio systému. V případě potřeby vyššího jištění než je uvedených 60 A je žádoucí použití buď nožové (ANL) pojistky, která se vyrábí až do hodnoty 200 A, nebo automatického jističe.

V případě potřeby připojení dalších spotřebičů přivedeme napájecí kabel od baterie co nejblíže k odběrním místům kde provedeme jeho rozbočení na potřebný počet napájecích kabelů pomocí vhodného napájecího rozbočovacího bloku. Pro tento účel lze také použít vhodný (více násobný) pojistkový blok.

Napájení autorádia bývá řešeno jeho připojením k ISO konektoru vozidla. V některých případech může být toto napájení nedostatečné. Projeví se to např. blikáním displeje, kolísáním zvuku a pod. V tomto případě řešíme napájení autorádia připojením silnějšího napájecího vodiče na některou svorkovnici se stabilním přívodem elektrické energie, případně přímo na baterii vozidla.

Pro napájení velmi výkonných a složitých systémů je vhodné použití speciální baterie. Mohou být použity buď baterie gelové, které nahradí stávající baterii vozidla, nebo speciální přídavné baterie určené právě pro tento účel. Tyto baterie jsou schopny dodat systému ve velmi krátkém čase velmi vysoký proud a tím ve spolupráci s baterií vozidla zajistit dostatečné napájení systému.
Reproduktorové kabely

Většině běžných reproduktorů a zesilovačů dostačuje propojení kabelovou reproduktorovou "dvojlinkou" (k tomuto účelu určenou) o průřezu 2 x 2 až 2,5 mm2. Pouze u velmi výkonných systémů je nutné použití reproduktorových kabelů o větším průřezu. Pro připojení subwooferu je nutný kabel o průřezu min. 2 x 4 mm2. U extrémně výkonných subwooferů pak reproduktorový kabel o průřezu 2 x 6 až 8 mm2.

Je bezpodmínečně nutné dodržet polaritu signálu podle popisu reproduktorů a zesilovače.

Při použití komponentních reproduktorů (separátní výškový reproduktor) je bezpodmínečně nutné správné zapojení středo basového (woofer) a výškového (tweeter) reproduktoru na příslušné kontakty frekvenční výhybky.

Pře nedodržení dvou výše uvedených zásad hrozí nezvratné poškození reproduktorů.

Disponují-li instalované reproduktory pouze "násuvnými" (Faston) připojovacími konektory je vhodné jejich připojení provést pájením s následnou dodatečnou izolací kontaktů. Toto spojení je spolehlivě vodivé a zároveň zaručuje dostatečnou pevnost spoje, která při pouhém nasunutí nemusí být spolehlivá.

Obecně platí, že vhodně zvolený způsob protažení kabelů, provedení zapojení a vhodná volba napájecích a reproduktorových kabelů tvoří 20% úspěchu. Proto, že všechno souvisí se vším, nelze zanedbat žádný kabel a žádný spojovací díl. Nelze zanedbat ani způsob instalace kabelových ok (pájení). Při instalaci kabelů je velmi vhodné použít další ochranu kabelu. V ideálním případě je protahovaný kabel chráněn navíc ochrannou trubkou ("husí krk") a omotán textilní páskou. Tento způsob montáže poskytne další ochranné vrstvy bránící mechanickému poškození izolace kabelu. Textilní páska pak navíc eliminuje "klepání" kabelu o plechy karoserie při průchodu problematickými místy jako jsou např. přepážky mezi motorem a interiérem, mezi interiérem a zavazadlovým prostorem a pod., ve kterých velmi často dochází k ohybům kabelů a tím i zvýšenému nebezpečí mechanického poškození a vzniku rušivých zvuků "klepáním" o hrany plechu karoserie. Všude, kde je to možné, je vhodné připevnění protahovaných kabelů k vozidlu pomocí elektroinstalačních montážních pásků.
Odrušení

Rušení audio signálu v automobilu bývá nejčastěji způsobeno interferencí elektrické instalace vozidla do signální nebo napájecí cesty audio soustavy. Bývá způsobeno i různým přechodovým odporem jednotlivých komponentů a vozidla (špatné ukostření některého ze spotřebičů, vadný svár na karoserii a pod.).

Pro minimalizaci možnosti rušení audio signálu interferencí z elektrické instalace vozu je vhodné provést instalaci tak, aby napájecí kabely byly vedeny pokud možno jinudy než kabely reproduktorové a signálové. Současně je velmi vhodné vést reproduktorové a signální kabely odděleně od kabeláže vozidla. Objeví-li se i přes toto opatření rušivé zvuky, lze změnit ukostření systému na jiný kostřící bod vozidla, zkontrolovat kvalitu jednotlivých kostřících bodů, případně použít odrušovací prvky pro signálovou i napájecí cestu.
Stabilizace napájení

Pro stabilní napájení audio systému s vyšším výkonem lze použít kapacitor který je schopen velmi rychlé dodávky proudu pro systém při výkyvech napájení (zapínání a vypínání jednotlivých spotřebičů ve vozidle – světla, stěrače, ventilátor topení atd.). Potřebná kapacita tohoto zařízení se stanoví z RMS výkonu zesilovačů tak, že na 100 W výkonu je třeba 0,1 Faradu kapacity kapacitoru.

Příklad: RMS (sin) výkon zesilovače (součet všech kanálů) = 400 W. 0,1 x 4 = 0,4 F. Použije se kapacitor 0,5 F.

Kapacitor je velmi vhodný doplněk pro zkvalitnění výsledného zvuku. Není ale bezpodmínečně nutný. Pouze u velmi výkonných systémů je jeho použití nezbytné. Kapacitor poslouží i jako odrušovací prvek. Připojí se do napájecí cesty (+ pól i – pól) co nejblíže k zesilovači. Vzdálenost kapacitoru od zesilovače by neměla přesáhnout 30 cm.
Dodávka signálu

Pro dodávku signálu z autorádia do externího zesilovače slouží nízko úrovňové (cinch) výstupy předzesilovače autorádia. Autorádia bývají osazena jedním (převážně zadním) párem výstupů, nebo dvěma (přední a zadní) páry výstupů, případně třemi (přední, zadní a subwooferový) páry výstupů. Některé typy autorádií disponují variabilním zadním nízko úrovňovým výstupem. Tento výstup bývá implicitně nastaven jako plno pásmový pro zadní reproduktory. Nastavením v menu rádia je možné změnit charakter tohoto výstupu na subwooferový.

Tyto nízko úrovňové výstupy se propojí s příslušným vstupem zesilovače pomocí RCA (cinch) kabelů. Je vhodné použít signálové kabely určené pro instalace Car Audio s několikanásobným stíněním. Signálové RCA kabely se vyrábí v provedení dvou kanálovém (2 + 2 cinche), čtyř kanálovém (4 + 4 cinche) a šesti kanálovém (6 + 6 cinchů). Obvykle platí, že více kanálové kabely bývají levnější než stejné propojení pomocí několika dvou kanálových kabelů (viz. kabely Zealum řady TS).

Disponujeme-li menším počtem výstupů předzesilovače rádia než je počet vstupů použitých zesilovačů, provedeme rozbočení jednotlivých výstupů pomocí Y kabelů nebo Y konektorů. Tímto způsobem získáme potřebný počet výstupů předzesilovače. Je třeba dodat, že tímto způsobem ztratí funkce Fader autorádia svou účinnost. V tomto případě je nutné precizní nastavení vstupní úrovně signálu na zesilovačích tak, aby bylo prostorové podání zvuku v interiéru automobilu vyvážené.

Dalším možným způsobem získání potřebného množství RCA výstupů může být použití kvalitního parametrického equalizéru. Toto zařízení jednak rozbočí jeden pár výstupů na přední, zadní i subwooferový výstup. Obvykle disponuje i funkcí Fader a ovládáním hlasitosti subwooferu. Další funkcí tohoto zařízení bývá zvýšení výstupní úrovně signálu pro zesilovač až na hodnotu 7 V. U této funkce je třeba dbát na to, aby manuálně nastavená výstupní úroveň signálu equalizeru nepřesáhla maximální možnou vstupní úroveň zesilovače. Vstupní úroveň signálu zesilovače bývá (podle typu a výrobce) v rozmezí 150 mV až 9,4 V. Další, neméně důležitou, funkcí equalizeru je manuální, velmi variabilní nastavení "barvy" zvuku pomocí manuálního ovládání jednotlivých zvukových pásem. Počet pásem equalizeru je závislý na výrobci i ceně zařízení. Je třeba mít na zřeteli to, že primární funkcí equalizeru je manuální uživatelské nastavení equalizační křivky tak, aby zvukový projev systému co nejvíce vyhovoval posluchači. Toto zařízení není tedy primárně určeno k získání dalších nízko úrovňových výstupů předzesilovače rádia. Pouze sebou nese tuto možnost, která může být v některých případech velmi účelná. Jedná se především o ty případy kdy je jako základní jednotka použit starší, v automobilu již instalovaný, model autorádia bez potřebného počtu linkových výstupů.

Nedisponuje-li rádio žádným RCA výstupem, je možné jeho propojení se zesilovačem dvěma způsoby. Prvním je použití zesilovače s vysoko úrovňovými vstupy. V tomto případě propojíme reproduktorové výstupy ISO konektoru s vysoko úrovňovými vstupy zesilovače. Druhým způsobem je použití HI/LO adaptérů. Připojením tohoto zařízení na reproduktorové výstupy ISO konektoru získáme linkové (nízko úrovňové) výstupy signálu. Dlužno dodat, že tento způsob zapojení se projeví zhoršenou kvalitou zvuku. Je tedy vhodnější zakoupit rádio s potřebným počtem RCA výstupů už při návrhu systému. Pro kvalitní audio soustavu jsou nutné minimálně dva páry RCA výstupů na autorádiu.

Spolu se signálním vedením bývá vedeno i vedení spínací. Jde o propojení autorádia a zesilovače které zapne zesilovač současně se zapnutím autorádia. pro tento účel lze použít i výstup ISO konektoru určený pro ovládání automatické antény.
Tlumení a antirezonanční úprava

K potlačení nepříznivého vlivu stojatých vln v ozvučnicích se používají tlumící materiály umístěné uvnitř ozvučnice. Tyto materiály disponují "tvarovou" pamětí a vysokou schopností zotavení po stlačení. Nejčastěji se používá tlumící rouno (ozvučnice subwooferů) a akustický, molitanu podobný materiál s úpravou proti absorbci vlhkosti, často obohacený o uhlíková vlákna. Vzhledem k vlnové délce a k nepravidelnému tvaru ozvučnice vytvořené z vnitřního prostoru dveří automobilu nebývá tato úprava bezpodmínečně nutná.

Důležitějším zkvalitněním celkového zvukového projevu audio soustavy je anti rezonanční úprava vozidla. Zvýšením výkonu audio soustavy zvýšíme i akustický tlak. Tento tlak způsobuje vibrace nejrůznějších dílů vozidla (plechy karoserie, mechanismy zámků, čalounění dveří, SPZ, závěsy výfuku atd.). Tyto vibrace způsobují nežádoucí rušivé zvuky. K jejich odstranění se používá několik způsobů. Prvním je použití antirezonančních sprejů. Podle výrobce nesou označení Anti Block Spray, Noise Killer, Terminator a další. Tímto sprejem se vystříkají dutiny vozidla v místech kde rezonance vznikají. Vznikne kompaktní pěnová vrstva, která zatuhne a tak zpevní rezonující díl. Toto řešení je vhodné především pro potlačení rezonancí plechů karoserie. Jeho nevýhodou je poměrně vysoká cena a nemožnost opětovného použití např. při výměně dveří po havárii. Jako nejvhodnější použití tohoto způsobu se tak nabízí vnitřní úpravy obtížně přístupných dutin karoserie.

Druhým způsobem je použití samolepících antirezonančních desek. Jsou to materiály podobné asfaltu s poměrně vysokou tepelnou stabilitou která je důležitá zejména v letním období kdy teplota uvnitř vozidla nezřídka přesáhne 80 stupňů Celsia. Pomocí těchto desek se vibrující díly zpevní tak, že se deska nalepí na potřebné místo. Tyto desky se velmi snadno krájí a tvarují. Snadněji se budou tvarovat použijeme-li opatrně horkovzdušnou pistoli (případně fén) k jejich zahřátí. Zahřátím tyto desky ztratí svou neohebnost a snadno tak mohou kopírovat i záhyby karoserie. Po zchladnutí získají zpět svou pevnost a tím zpevní i rezonující díly. Jejich výhodou je i to, že se v případě potřeby dají v mnoha případech odlepit a použít znovu.

Další úpravou je podlepení montovaných reproduktorů v místech jejich doteku akustickou páskou (Fonotape). Podlepením eliminujeme potenciální vznik rušivých zvuků v místě doteku reproduktoru a karoserie. Především ale kvalitně utěsníme dosedací plochu reproduktoru čímž efektivně zabráníme vzniku akustického zkratu v tomto místě. Těmito pásky lze také omezit vznik nežádoucích zvuků v místech zavěšení táhel mechanizmů dveřních zámků, pružin otevírání zavazadlových prostor a pod. Tyto pásky lze úspěšně nahradit např. těsnícími molitanovými samolepícími pásky určenými pro zatěsnění domovních oken. Tyto pásky jsou v různých šířkách ke koupi v téměř každé prodejně domácích potřeb.

Jen zřídka kdy se podaří odstranit všechny nežádoucí vibrace při prvním pokusu. Obvykle se jedná o delší proces při němž se s odstraněním jednotlivých vibrací objevují nové, které jsme dříve neslyšeli.
Akustický zkrat

Reproduktory fungují na principu rozdílného akustického tlaku v prostoru před a za membránou. Propojením těchto prostorů se tyto dva různé tlaky vyrovnávají. Vzniká akustický zkrat který významným způsobem degraduje zvukový projev reproduktoru. Propojení zmíněných prostorů vzniká buď nevhodným způsobem vlastní montáže, případně nevhodným technickým řešením prostoru určeného pro montáž reproduktoru výrobcem automobilu.

Odstranění akustického zkratu provedeme oddělením prostoru před membránou reproduktoru od prostoru za membránou. Způsob provedení je přímo závislý na konstrukci prostoru pro montáž reproduktoru a liší se s každým typem automobilu. Často už pouhé ucpání otvorů okolo reproduktoru vhodným materiálem (textilie, akustický molitan) naprosto změní charakter zvuku. Vhodnější ale je použití na míru vyrobených (podle jednotlivých typů aut) rámů které se vsadí do prostoru pro reproduktor. Reproduktor se instaluje na tento rám který je vyroben tak, aby zabránil vzniku akustického zkratu.
Reproduktory

K ozvučení automobilu používáme reproduktory dvojí konstrukce.

Komponentní reproduktory – dvou pásmová (nejčastěji používaná) sada komponentních reproduktorů se skládá ze dvou středo basových reproduktorů, dvou separátních výškových reproduktorů, dvou frekvenčních výhybek, krycích mřížek (ne vždy), propojovacích kabelů a spojovacích dílů. Tří pásmové komponentní sady pak mají středo basový, středový a výškový reproduktor (každý zvlášť). Poslední, nepříliš rozšířenou variantou jsou dva a půl pásmové systémy. Obvykle obsahují tweeter, frekvenční výhybku a dva středo basové reproduktory. Případně jeden středo basový a jeden Kick basový reproduktor.

Pro kvalitní ozvučení předních sedadel používáme výhradně reproduktory komponentní. Separátní výškové reproduktory umožňují přesné směrování reprodukovaných vysokých frekvencí které je pro kvalitní poslech nezbytné. Výškové reproduktory bývají často vybaveny několika montážními domky které umožňují povrchovou i zápustnou montáž. V některých případech je možné částečné směrování výškového reproduktoru přímo v domku. Vzhledem k akustické náročnosti interiéru automobilu se výškové reproduktory (tweetery) směrují tak, aby průsečík jejich os byl přibližně ve výši hlavy posluchače uprostřed mezi předními sedadly. Nejčastěji se umisťují do čalounění předních dveří, do prostoru vnějšího zpětného zrcátka případně na palubní desku. Vhodné je i umístění do předních sloupků karoserie.

Za použití uvedených zásad je samozřejmě možné použití komponentních reproduktorů i pro ozvučení zadních sedadel. V tomto případě je třeba ještě více dbát na správné umístění tweeteru. Lidské ucho má tu vlastnost, že zaregistruje a potom poslouchá ten zvuk, který k němu dorazí jako první. Nesmí tedy nastat situace, že některý ze zadních tweeterů bude posluchačům na předních sedadlech blíž než kterýkoliv tweeter přední (viz. zadní dveře Škody Octavia). Z tohoto pohledu se tedy umístění zadního výškového reproduktoru do přední části zadních dveří jeví jako naprosto nevhodné. Takto nevhodné umístění se dá částečně upravit vhodným nastavením funkce Fader na autorádiu. Tím se ale nepříznivě ovlivní kvalita poslechu na zadních sedadlech. Může se stát, že při použití subwooferu bude díky zeslabení zadních reproduktorů "Faderem" přemíra basů na zadních sedadlech.

Koaxiální (triaxiální) reproduktory – jsou konstruovány tak, že výškový reproduktor je pevně umístěn v ose (někdy i mimo osu) středo basového reproduktoru. Triaxiální reproduktory mají navíc středový reproduktor. Tyto reproduktory se používají především k ozvučení zadních sedadel a k dotvoření prostorového vjemu reprodukce. Některé typy mají omezeně směrovatelné výškové reproduktory. Vysoké frekvence mohou být také reprodukovány pomocí odrazu např. od zadního skla. Z toho také vyplývá vhodnost jejich umístění především do zadního plata automobilu.

Při výběru reproduktorů je, mimo celkové koncepce, nutné brát zřetel na montážní možnosti automobilu. Tento výběr je limitován jednak průměrem montážního otvoru pro reproduktor, za druhé pak montážní hloubkou reproduktoru. Především při umístění do dveří tak může vzniknout situace, že magnetu reproduktoru, kvůli jeho velké montážní hloubce nebo průměru, bude překážet např. mechanismus stahování okna a nebude tak možné tento reproduktor namontovat.

Subwooferové reproduktory – slouží k reprodukci nejnižších slyšitelných frekvencí zvukového spektra, které nejsou výše uvedené reproduktory schopny přenést. Jedná se především o reprodukci frekvencí pod 50 Hz. Právě tyto zemětřasy jsou "kořením" Car & Hifi.

Dělí se na reproduktory určené pro uzavřenou montáž (boxy, tuby) a na reproduktory pro montáž Free Air (ozvučnice s nespecifikovaným objemem) používané především k osazení zadních plat automobilů. Z výše uvedeného vyplývá důležitost správné volby subwooferového reproduktoru. Např. umístěním reproduktoru určeného k uzavřené montáži do zadního plata (Free Air) nic nezískáme. Způsob montáže reproduktorů uvádějí renomovaní výrobci v materiálech, které jsou součástí balení. Bývá také uveden vhodný objem boxu, délka a průměr bassreflexových nátrubků, případně plánek stavby boxu při uzavřené montáži reproduktoru.

Umístění subwooferových reproduktorů je možné i vestavbou do prostoru blatníku nebo rezervního kola. Toto umístění je výhodné především svou malou náročností na zastavěný prostor. O to důležitější je ale správný výběr vhodného reproduktoru.

Subwooferové reproduktory jsou konstruovány jako jedno nebo dvou cívkové. Zatěžovací impedance jedno cívkových SW reproduktorů pro Car Hifi je téměř výhradně 4 Ohmy. Zatěžovací impedance dvoucívkových SW reproduktorů je 3 až 4 Ohmy u každé cívky, samozřejmě existují vyjímky (RF), kde se používá impedance 2 Ohmy na cívku. Tato konstrukce umožňuje paralelní propojení obou cívek čímž zvýšíme výkon dodávaný zesilovačem (umožňuje-li to jeho konstrukce) přibližně na dvojnásobek. Je také možný pohon dvěma výstupy zesilovače – každý pro jednu cívku. Sériové propojení cívek se jeví jako neúčelné. Přibližně o polovinu sníží výkon dodávaný zesilovačem. Tento způsob propojení může být účelný pouze při použití velmi výkonného zesilovače a jednoho SW reproduktoru s malou zatížitelností.

V poslední době se na trhu objevily SW reproduktory s unikátním oboustranným zavěšením membrány, který způsobuje konstantní tah závěsu na membránu v obou směrech pohybu membrány a tím velmi vyrovnaný zvukový projev reproduktoru. Objevují se také reproduktory neobvyklých tvarů (trojúhelník, čtverec).

Při výběru reproduktorů je vhodné zaměřit se na výrobce specializující se na tuto oblast. Neplatí že výrobce kvalitních autorádií je současně i výrobcem kvalitních reproduktorů. Toto platí pro každou cenovou kategorii reproduktorů. Firmy zabývající se pouze výrobou reproduktorů mají obvykle vlastní tým konstruktérů a věnují se pouze této činnosti. Z toho vyplývá i jejich zájem na kvalitě reproduktorů a tím dosažení vyšších zisků z jejich prodeje.

Frekvenční výhybky – oddělují jednotlivé reprodukované frekvence tak, aby byly jednotlivé reproduktory zatěžovány pouze signálem o frekvenci k jejíž reprodukci jsou konstruovány. Konstrukcí se dělí na aktivní a pasivní. Dále pak na subwooferové (jedno pásmové), dvou pásmové a tří pásmové. Obvykle jsou součástí balení reproduktorových setů (neplatí pro subwoofery).
Subwooferové boxy

Rozlišujeme několik základních konstrukčních řešení boxů, které se kvůli své prostorové náročnosti umisťují především do zavazadlového prostoru vozidla. Dělí se na aktivní (s vestavěným zesilovačem) a pasivní (bez zesilovače). Aktivní boxy a tuby jsou vhodné především pro jednoduché a levné vylepšení audio systému. Jejich cena je ale srovnatelná s cenou pasivního boxu a levnějšího dvou kanálového zesilovače. Zvukový projev je pak až na několik výjimek (Em Phaser EBA 110 IP, EBA 112 IP, Magnat Impulse 1000) znatelně horší a s menším výkonem než při použití pasivního boxu a zesilovače. Pasivní boxy je bez výjimky nutné pohánět externím zesilovačem.

Uzavřená ozvučnice – je ze všech stran uzavřený box o přesném objemu do kterého je vestavěn subwooferový reproduktor. Vzhledem k velikosti se umisťuje především do zavazadlového prostoru vozidla. Mívá, jako i většina ostatních boxů, skosenou zadní stěnu která umožní účelné využití prostoru při umístění těsně za zadní sedadla nebo přepážku kufru.

Bassreflexová ozvučnice – je stejná jako uzavřená ozvučnice s tím rozdílem, že je osazena jedním nebo několika bassreflexovými nátrubky.

Bandpass (pásmová propust) – je box u kterého je reproduktor vestavěn ve vnitřní přepážce. Z venčí jsou pak montovány pouze bassreflexové nátrubky. U některých ozvučnic tohoto typu bývá jedna stěna vyrobena z akrylátového skla pro zvýšení atraktivity bez vlivu na zvukový projev.

Tuba – má válcový tvar, bývá konstruována buď jako uzavřená nebo jako bassreflexová ozvučnice. V zavazadlovém prostoru, díky svému válcovému tvaru překáží více než box.

Basová pumpa (bass shaker) – je přídavné zařízení pro zvýraznění fyziologického vjemu reprodukce nízkých frekvencí. Proto, že toto zařízení nemá klasickou membránu, nejsou reprodukované frekvence téměř slyšitelné. Toto zařízení přenáší nízko frekvenční vibrace na karoserii a tím na posluchače. Z toho vyplývá i způsob montáže. Je důležitý co nejtěsnější fyzický kontakt zařízení s posluchačem. Montáž se proto provádí např. na opěradla sedadel, případně sedadla posluchačů zespodu. Pro kvalitní přenos vibrací je důležité pevné spojení s místem poslechu, případně s karoserií vozidla.

Při výběru subwooferového boxu opět vycházíme z celkové koncepce systému. Nejvhodnější je poslechnout si několik různých typů a vybrat ten, jehož zvukový projev nám nejvíce vyhovuje. Nezanedbatelné jsou i zkušenosti prodávajícího který v podstatné většině dokáže doporučit typ SW boxu vhodný pro daný typ automobilu a zvolený zesilovač. Dbáme také na to, kolik prostoru v kufru auta nám box zabere a jak hodně nám bude překážet. Demontáž boxu z kufru auta při nutnosti přepravy rozměrnějšího nákladu je velmi jednoduchá a rychlá. Boxy se připojují buď prostřednictvím speciálního terminálu který zabraňuje náhodnému zkratu (boxy Em Phaser, Carpower), nebo pomocí banánkových terminálů které náhodnému zkratu nebrání a je tedy třeba tomuto při demontáži boxu zabránit. Výjimku tvoří banánky speciální konstrukce kdy je kontakt nezapojeného banánku krytý plastovou izolací, která se při zapojení zasune do těla banánku. V těle banánku umístěná pružina pak plastový kryt při odpojení automaticky vysune.

Až na několik výjimek se po finanční stránce obvykle nevyplatí vlastní stavba boxu. Náklady na materiál (MDF deska, potahový koberec, terminál, spojovací díly, kabel, reproduktor, tlumící materiál, krycí mřížka atd.) obvykle vyrovnají cenový rozdíl mezi samostatným reproduktorem a hotovým boxem se stejným typem reproduktoru. Vlastní práce je pak navíc. Důvodem ke stavbě vlastního boxu může být nutnost vestavět box přesně do kufru auta na předem vybrané místo.

Některé subwooferové boxy (uzavřené, bassreflex) jsou dodávány bez ochrany membrány reproduktoru krycí mříží. V závislosti na četnosti přepravy a charakteru nákladu v prostoru společném se subwooferem je velmi vhodné tuto ochranu zajistit. Lze použít samostatně prodávané ochranné mřížky opatřené oky k přišroubování na box, případně ochranné mřížky bez uvedených otvorů (grill), která se upevňují pomocí speciálních plastových nebo kovových příchytek. Další možností ochrany membrány především u reproduktorů vestavěných do prostoru rezervního kola je použití rovného perforovaného plechu. Poslední možností je zakoupení speciálního krytu reproduktoru, který vyrábí někteří výrobci subwooferových reproduktorů. Toto řešení bývá obvykle nejdražší, ale po stránce vzhledu nejatraktivnější.
Zesilovače

Běžně používané Car & Hifi zesilovače slouží k "zásobování" reproduktorů signálem v kvalitě a výkonu který není schopen dodat zesilovač integrovaný v autorádiu přičemž zkreslení signálu externího zesilovače je významným způsobem nižší než zkreslení zesilovače integrovaného v autorádiu. Z toho vyplývá, že externí zesilovač nám dodá nejen signál o podstatně vyšším výkonu, ale především signál podstatně kvalitnější. Systém s externími zesilovači obvykle tvoří buď pouze jeden dvou kanálový zesilovač pro pohon SW (ostatní reproduktory připojeny na rádio). Jeden čtyř kanálový zesilovač pro pohon předních a zadních reproduktorů a jeden dvou kanálový zesilovač (nebo monoblok) pro pohon subwooferu. Jeden více kanálový zesilovač pro pohon všech reproduktorů i subwooferu. Je možná celá řada nejrůznějších kombinací zesilovačů. Např. čtyři zmůstkované dvou kanálové zesilovače pro pohon předních a zadních reproduktorů a jeden monoblok pro pohon subwooferu. Případně dva zmůstkované čtyř kanálové zesilovač pro přední a zadní reproduktory a jeden monoblok pro subwoofer atd. Takovéto způsoby zapojení ovšem zněkolikanásobí cenu instalace, v neposlední řadě pak kladou obrovské nároky na kvalitu jednotlivých reproduktorů v souvislosti s jejich zatížitelností. Dále na kvalitu spojovacích dílů a doplňků. V neposlední řadě pak na precizní naladění systému.

Jedno kanálové (monobloky) – obvykle disponují velmi vysokým výkonem a používají se pro dodávku mono signálu subwooferovým reproduktorům a boxům. Jejich cena a technické parametry je předurčují především pro použití v instalacích vyšší kategorie. Některé typy disponují dálkovým ovládáním úrovně hlasitosti subwooferu.

Dvou kanálové – umožňují připojení jednoho páru více pásmových reproduktorů. Při zapojení do můstku (podle schopností zesilovače a doporučení výrobce) umožní připojení SW reproduktoru nebo boxu. Některé typy mají možnost tzv. Tri Mode zapojení která spočívá v možnosti připojení jednoho páru reproduktorů na dva kanály zesilovače se současným zapojením subwooferu pomocí můstkového zapojení na stejné reproduktorové výstupy zesilovače. Tuto skutečnost oznamuje výrobce v materiálech dodávaných se zesilovačem. Tyto zesilovače obvykle umožňují použití horní (High), nebo dolní (Low) pásmové propusti, nebo plného pásma. Horní propust (HPF) slouží k oddělení nízkého pásma (obvykle pod 50 Hz) tak, aby nebyly více pásmové reproduktory zatěžovány basovými frekvencemi. Dolní propust (LPF) oddělí vyšší frekvence od nízkých tak, aby nebyl SW zatěžován frekvencemi vysokými. Pásmové propusti bývají nastaveny buď pevně, nebo jsou nastavitelné v několika krocích, případně jsou nastavitelné plynule v rozsahu stanoveném výrobcem zesilovače.

Čtyř kanálové – používají se pro pohon předního i zadního páru reproduktorů. Další možné použití spočívá v připojení jednoho (obvykle předního) páru reproduktorů a subwooferu připojeného do můstku na zadní výstupy zesilovače. Možný způsob zapojení bývá uveden v materiálech výrobce.

Více kanálové – vyrábí se v provedení pěti, šesti a osmi kanálovém. Umožňují připojení předního i zadního páru reproduktorů i subwooferu. Jeden zesilovač tak pohání celý reproduktorový systém včetně subwooferu. Cena pěti a šesti kanálových zesilovačů stejné kvalitativní kategorie je obvykle znatelně nižší než cena dvou zesilovačů stejné kategorie při zapojení dvou (jednoho čtyř kanálového a jednoho dvou kanálového) zesilovačů pro pohon stejného reproduktorového systému. Některé typy více kanálových zesilovačů disponují dálkovým ovládáním úrovně hlasitosti subwooferu. Tyto zesilovače byly považovány za přijatelný kompromis mezi kvalitou reprodukce a cenou systému se dvěma zesilovači. S rozvojem technologií a s rozvojem celé Car & Hifi oblasti se, především ve vyšší cenové kategorii, objevují zesilovače svou konstrukcí a zvukovým projevem zcela nekompromisní. Tyto zesilovače se pak nejen vyrovnají, ale v mnohých případech předčí systémy s několika zesilovači. Jako příklad nekompromisního více kanálového pohonu systému mohou posloužit zesilovače Phonocar PH2000+9000 nebo Em Phaser EA 4100-500.
Závěr

Pro tvorbu kvalitního audio systému automobilu je, jak je z výše uvedeného patrné, třeba nemálo znalostí a zkušeností. Nekvalifikovaná tvorba systému může mít za následek hluboké zklamání z dosažené kvality zvuku a finanční ztráty spojené se špatným výběrem jednotlivých částí systému a neodborným provedením montáže. Obecně lze říci, že i s relativně velmi nízkými finančními náklady lze vytvořit audio sytém, který podstatným způsobem zlepší kvalitu reprodukce ve všech běžně prodávaných, výrobcem automobilu sériově ozvučených, vozech. Zde, více než kde jinde platí, dvakrát měř, jednou řež. Ptejte se.
AudioMaster.. Audiu se již věnuji dost dlouho... Poradím vám popřípadě pomůžu při stavbě audio zástavby... Ozvěte se ;)

Zamčeno