Ať už přepravujete automobilem jedno jízdní kolo na chatu, nebo vyrážíte se svou rodinou na aktivní dovolenou s cyklovýlety, neobejdete se bez kvalitního, a tedy bezpečného nosiče kol. Bohužel jsou stále někteří lidé schopni napůl rozebraná kola přepravovat v interiéru vozu, to však interiéru vašeho miláčka nesvědčí a rozhodně se nejedná o bezpečný, ani pohodlný způsob přepravy.
Na zcela opačné straně se nachází nosiče kol na tažné zařízení, které bez problému pojmou i čtyři kola, jejich převážení je zcela bezpečné a manipulace se samotným nosičem je velmi pohodlná, stejně tak jako uchycení jízdních kol. Na trhu jsou k dispozici různá provedení od různých výrobců odlišných kvalit, s výběrem toho nejlepšího pomůže test nosičů kol na tažné zařízení od Sutffio.cz, který reflektuje ty nejdůležitější parametry.
Kromě snadné montáže i demontáže kol disponují také funkcí sklopení, takže se dostanete do zavazadlového prostoru bez nutnosti nosič i kola sundat. Velkou výhodou je jeho variabilita, jakmile jej jednou pořídíte, bez obav vám bude sloužit dlouhá léta nehledě na případnou změnu automobilu. Jedinou nutností je mít tažné zařízení a doporučuje se pořídit třetí SPZ, pokud neustále nechcete registrační značku přendávat z vozidla na nosič.
Potřeba mít další RZ však neplatí u většiny dalších modelů, které jsou svou uživatelskou přívětivostí hned v závěsu za tímto. Jedná se o nosič kol na páté dveře, který se rovněž připevňuje na zadní část automobilu, avšak bez potřeby mít automobil vybavený tažným zařízením.
Zpravidla je levnější, avšak má několik kompromisů, se kterými je nutné počítat. Především je většinou nepřenositelný, nosiče se vyrábí často na konkrétní model auta a zcela nepoužitelný je pro sedany. Na montáž kol se již musí vynaložit větší úsilí, neboť je potřeba je zvednout do větší výšky a na rozdíl od nosičů na tažné se u těchto hůře převáží dnes tolik oblíbená elektrokola.
Oba tyto typy nosičů spojuje vysoký uživatelský komfort a také nižší aerodynamický odpor, neboť jsou včetně převážených kol schované za karoserií vozidla. V praxi to znamená zejména nízkou hlučnost i menší spotřebu paliva, než v případě umístění kol na střechu. Naopak se musíte smířit s omezeným výhledem dozadu zpětným zrcátkem, vystačit si tak musíte pouze s dvojicí zpětných zrcátek umístěných na boku vozu.
Nejméně pohodlný způsob přepravy jízdních kol pak je v případě nosičů kol na střechu auta. U vyšších vozidel se nevyhnete potřebě mít při umisťování kol schůdky a samotné vyzdvihnutí kola nad střechu auta není nic příjemného pro méně fyzicky zdatné, starší osoby nebo ženy. V důsledku vyšší hmotnosti na střechu neumístíte ani elektrokola, zakrytí SPZ se vás však v tomto případě zcela jistě netýká.
Komfort používání nosičů je jedna věc, neméně důležitá, ba i důležitější je jejich úroveň bezpečnosti. Všechny nosiče kol uváděné na náš trh by měly být homologované, rozhodně se vyhněte podomácku udělaným nosičům. Nejenže můžete ohrozit sebe i ostatní účastníky silničního provozu, riskujete ale také postih od PČR, případně pak problémy s pojišťovnou v momentě jakékoliv nehody. Pořádně si nastudujte instrukce od výrobce a montáž provádějte přesně dle těchto pokynů, jen tak budete mít největší jistotu, že na vašich cestách s nosičem kol nezažijete žádné nepříjemné situace.




Zpět na seznam článků