Uvažujete o pořízení nového auta a snažíte se jít na věc tak nějak komplexně? Pak zřejmě uvažujete také o nápravě, která hraje z hlediska pocitu ze samotné jízdy poměrně důležitou roli. Moderní vozy se vyznačují velmi složitými závěsy kol. Důmyslné systémy mají zajistit maximální komfort při jízdě i na vozovkách, které jsou značně rozbité. Mnozí lidé tak zastávají názor, že postačí klasická tuhá náprava. jaký je tedy princip jejího fungování a výhody i nevýhody?
Na jakém principu funguje tuhá náprava?
Určitě není od věci přiblížit, na jakém principu vlastně tuhá náprava jako taková funguje. V podstatě se jedná o zařízení spojující obě kola tak, že pohyb jednoho závisí na druhém. Jinými slovy, kola jsou spojena pevným způsobem. Jestliže propruží jedna ze stran, u druhé se bude dít naprosto to samé.
Hlavní přednosti tuhé nápravy
Jmenovat bychom měli především velmi jednoduché provedení tuhé nápravy a maximální odolnost. Ostatně využívá se třeba také u nákladních aut třeba v lomech nebo na stavbách či v jiném složitějším a méně dostupnějším terénu. Jinak se také auto s tuhou nápravou chová solidně na hladkém povrchu. Kola zůstávají neustále v kolmém postavení k rovině vozovky.
Kdy může pevná náprava selhávat?
Určitě je zapotřebí jmenovat také nevýhody pevné nápravy. Na hladkém povrchu se sice nechová špatně, nicméně polohování kol nezávisle na sobě je mnohem efektivnější. Počítat je zapotřebí u tuhé nápravy také s velkou neodpruženou hmotností. Kardanová tyč má vcelku vysokou hmotnost, což nemusí být z hlediska provozu auta optimální. Ostatně s materiálem, z něhož se tuhá náprava vyrábí, mají problémy i tvrdokovové vrtáky. Ty se mohou při úpravách samotné nápravy používat. Tak jako tak se vyplatí také popřemýšlet nad tím, za jakým účelem budete vůz využívat.
Zdroj obrázku: CC7 / Shutterstock.com

Zpět na seznam článků