Poslední zima sice nebyla tak ukrutná jako ta předchozí, ale přesto za sebou na našich automobilech zanechala vzpomínku v podobě nánosů špíny. Jeden by řekl, že si s ní snadno vypořádá wapka. Jenomže ve skutečnosti je jarní očista mnohem náročnější. Samotná voda si s úhlavním nepřítelem motoristů – posypovou solí – neporadí. Jak se jí zbavit? Pokud si s důkladným čištěním auta nevíte rady, přečtěte si tento článek. Najdete v něm tipy na konkrétní přípravky, které vám usnadní práci a budou hýčkat lak vašeho plechového miláčka.
Na automyčku zapomeňte, efektivní je pouze ruční mytí
Žijeme v době automatizace. Ale znamená to snad, že bychom měli na automatizovaném systému nechat i tak citlivou záležitost, jakou mytí vozu po nekonečné zimě bezesporu je? Odborníci mají jasno. Automatická mycí linka je zlo. Kdo chce pro své auto to nejlepší, nikdy ho do chřtánů kartáčového pekla nevydá.
Na druhou stranu je pochopitelné, že některé nebohé motoristy zláká představa rychlého a cenově dostupného mytí v textilní myčce. Právě ty jsou prezentovány jako šetrné, ovšem skutečnost (jak opakované ukázaly testy) není ani zdaleka tak růžová. Ale když už nic jiného, kartáče se logicky nemohou dostat do míst, kde se paradoxně drží nejvíce špíny a posypové soli.
Shrnuto a podtrženo, ruční mytí je z hlediska kvality a efektivity jarního mytí auta tou jedinou správnou volbou. Kdekdo by samozřejmě mohl namítnout, že některé čisticí přípravky mohou na laku nadělat ještě větší paseku než kartáče. A měl by pravdu – chemické složení autokosmetiky má na výsledek naprosto zásadní vliv.
Jak se bezpečně a snadno zbavit posypové soli?
V rámci projektu jarní očisty auta je alfou a omegou eliminace posypové soli. Proč ale vlastně představuje pro karoserii vozu takové nebezpečí? Laku i podvozku škodí jako nic jiného. Společně s dalšími činiteli – vlhkostí, kamínky a špínou jde doslova o vražednou kombinaci, a to i pro zánovní vozy. Nejvíce ohroženými místy jsou blatníky, prahy, podlaha a výfukový systém. Achillovou patou bývá také oblast pod oknem na pátých dveřích.
Ještě o něco horší pak bývá posypová sůl s příměsí chloridu vápenatého. Bílá krystalická látka se do ní přidává při větších mrazech, protože zlepšuje její výdrž. Naštěstí existují velmi účinné, a přitom šetrné přípravky. Na samotném vrcholku nabídky na evropském trhu vyčnívá autokosmetika od britského producenta Auto Finesse.
O tom, jak se z neznámé detailingové společnosti stal doslova fenomén v oblasti čištění automobilů, si přečtěte na blogu českého detailing shopu vlesku.cz. My jsme se zaměřili na praktickou část – produkty, se kterými je hračka i jinak problematické rozpouštění posypové soli. Pokud svůj soukromý arzenál autokosmetiky doplníte odstraňovačem hmyzu a špíny Auto Finesse Citrus Power a chemickým předmytím Auto Finesse Dynamite, nebudete litovat.
Samotné mytí je snadné, jako sebrat dítěti lízátko. Aplikujete čistič, necháte ho působit a následně důkladně spláchnete. V případě karoserie pak pokračujte očištěním autošamponem mycí rukavicí.
Jak vyčistit sůl z podvozku?
Dostat posypovou sůl z laku je jedna věc, mnohem náročnější jsou však oblasti podvozku a dutin. Právě tam se přitom usazuje zdaleka největší nános nečistot, a proto je důležité mytí těchto intimních partií vozu nepodceňovat. Jak na to? V podstatě se nabízí hned několik možností.
S mytím podvozku vám může pomoct veřejná wapka, jejíž součástí je středový box určený právě pro tento účel. Stačí najet do jeho středu a spustit program. Soubor vysokotlakých myček zahraje čisticí symfonii a vy se u toho ani nezapotíte. Raději si však jejich koncert pusťte vícekrát – a automobil jednou posuňte trochu kupředu, a poté zase dozadu.
Přístup k podvozku získáte také díky vyšší nájezdové rampě. Pokud ji máte k dispozici, neváhejte ji využít.
Anebo si můžete pořídit úhlový nástavec určený právě na mytí podvozku. Oproti předchozímu řešení, kdy auto stojí na rampě, sice čištění probíhá tak trochu naslepo, ale zase se obejdete bez pláštěnky.
Pohodová chemická dekontaminace
Chemickou dekontaminací rozumějte proces, v rámci kterého z laku odstraníte polétavou rez, ale také usazenější nánosy špíny či asfalt. To vše za pomocí vhodně zvolených přípravků, tedy bez časově a často i fyzicky náročné procedury.
S polétavou rzí si bez reptání poradí extrémně účinný čistič alu kol Auto Finesse Iron Out. Nejhrubší špínu i zapečený brzdový prach odstraní do 4 minut. S případným asfaltem zase nemá sebemenší problém odstraňovač Auto Finesse ObliTARate. Na lak opatřený keramickou ochranou použijte Gyeon Q2M TAR, který je pH neutrální.
A jde se voskovat!
Zima dá vosku zabrat, a to bez ohledu na to, jestli jste použili přírodní, nebo syntetický přípravek. Po úspěšné dekontaminaci by proto měla následovat aplikace zbrusu nové ochranné vrstvy. Vosk na auto lak rozzáří a zajistí mu ochranu před slunečními paprsky. Ještě před voskováním můžete provést hloubkové čištění laku skvělou leštěnkou Auto Finesse Rejuvenante. Vaše auto se po ní bude cítit jako znovuzrozené a nový vosk na lak mnohem lépe sedne.
Vynikajícím pomocníkem při péči o poškrábaný lak je strojní leštička na auto. Bude vás něco stát, ovšem za bezkonkurenční výsledek taková investice stojí. Práci s orbitální leštičkou hravě zvládne i začátečník, rotační již vyžaduje nějaké ty zkušenosti.
Perfektní výsledek stojí na detailech
Hlavní fáze jarní očisty máte úspěšně za sebou a můžete s pohrát s detaily. Například do zoxidovaných chromových prvků, kterým vrátí původní lesk leštěnka Auto Finesse Mercury Metal Polish.
Vaší pozornosti by neměly uniknout ani nelakované plasty a gumové plochy. A pak už jen poladíte pneumatiky a můžete s krasavcem vyrazit do světa.
Zdroj obrázku 1: Roman Zaiets / Shutterstock.com
Zdroj obrázku 2: khunkorn / Shutterstock.com


Zpět na seznam článků