Starší vozidla mají své kouzlo, ale ne vždy jsou nám k užitku. Vždy jsme byli zvyklí, že se velmi staré auto prodalo za pár korun mladému klukovi, který si v něm pak piloval své řidičské schopnosti, aniž by ohrozil drahé auto svých rodičů. Jenže dnes už to tak jednoduché není, do procesu vstoupila dost vysoká daň z prodeje starých aut. Ale všech starších vozů se naštěstí netýká. Podívejme se tedy, kdy se vyplatí staré auto prodat a kdy ho raději nechat ekologicky zlikvidovat.
Emisní poplatek za vozidlo aneb ekologická daň na auta
V České republice je nutné odvádět emisní poplatek za vozidlo. Peníze jsou shromažďovány státem - a posléze vypláceny provozovatelům tzv. zařízení ke sběru autovraků, a to formou „Státního příspěvku při vyřazení autovraku“. Formální název ekologické daně na auto pak je „Poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků“.
Emisní poplatek je jednorázový, takže za „život“ auta se hradí maximálně jednou. Dokonce se nemusí hradit vůbec (od nákupu až po likvidaci), pokud auto náleží stále jen prvnímu majiteli, anebo bylo poslednímu majiteli prodáno ještě v době, kdy emise vozu byly nízké.
Povinnost tento poplatek uhradit vzniká již při podání žádosti o první zápis do registru silničních vozidel. Jenže u nového auta se na poplatek vztahuje výjimka, nové auto náleží do správné emisní třídy. Proto coby nový majitel nového vozu rozhodně poplatek hradit nebudete.
Skutečná platba emisní daně je vyžadována při ohlášení změny vlastníka nebo provozovatele, a to tehdy, když auto během svého provozu již spadlo do některé z emisních tříd, na něž se povinnost uhradit ekologickou daň vztahuje. Pozor, v případě nezaplacení poplatku nedojde k provedení zápisu do registru.
Emisní třídy za účelem určení výše emisního poplatku z automobilu
Emisní poplatek se odvádí ve třech různých výších, v závislosti na emisích, které dané vozidlo při převodu na nového majitele vypouští. Nejnižší platba je 3 000 Kč, střední je 5 000 Kč a ta nejvyšší je stanovena na 10 000 Kč. Pokud byste hledali legislativní znění, vše je zakotveno v §36 a 37 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech.
Vypisovat zde parametry všech emisních tříd by bylo zbytečné, raději přikládáme podrobnou tabulku věnující se prokázání stupně plnění emisní úrovně. Uveďme jen, že ekologická daň se nehradí při převodu auta v emisní třídě EURO 5 až EURO 3. Jakmile jsou emise vozu vyšší a ten klesne do tříd nižších, ekologická daň už se při jeho převodu zaplatit musí:
- EURO 0 (někdy uváděno jako „neplní“) - poplatek 10 000 Kč
- EURO 1 - poplatek 5 000 Kč
- EURO 2 - poplatek 3 000 Kč
- EURO 3 až EURO 5 - převod vozu proběhne bez poplatku
Starší vůz prodejte, dokud je v co nejvyšší emisní skupině
Co z výše uvedeného vlastně vyplývá? Jestliže chcete své starší auto výhodně prodat, měli byste to udělat v době, kdy ještě nespadá do emisní třídy s povinností odvést poplatek při jeho přepisu v registru, anebo kdy je stále ještě ve třídě s poplatkem nižším.
U velmi starých aut se totiž stává, že samotný poplatek je nakonec vyšší než zbytková, resp. prodejní cena vozu. Jestliže spadá vaše auto do emisní skupiny EURO 0, bude jeho likvidace asi výhodnější, než si prodejní cenu nechat snížit o desetitisícový emisní poplatek.
Trendem se stávají škodovky 80. let
Možná jste i vy začali na silnicích potkávat více starších vozů Škoda, konkrétně modely 105 nebo 120. A možná jste se ptali sami sebe, zda je to jen zdání, nebo zda těchto aut teď opravdu jezdí více než ještě před pěti lety. Jezdí jich teď víc, potvrzují to i statistiky služby Mototechna Classic. Ta se specializuje na prodej investičních vozů.
Mnoho Čechů si přímo zamilovalo socialistické modely vozů Škoda. Proč? Částečně v tom hraje roli nostalgie a design, z velké míry jde o investici do veteránů. Někteří se však ve starších autech zhlédli pro jejich snadné servisování, protože tahle auta si opravíte i doma na koleně. Stačí mít správné náhradní díly. Než se však do koupě jakýchkoliv náhradních dílů pustíte, projděte si náš návod jak správně vybírat náhradní díly do auta online.

Zpět na seznam článků