Pokud hledáte kombík, ale zároveň vám jde i o co největší výkon, rozhodně se vyplatí dívat po německých klasikách. Mercedes, Audi, BMW a Volkswagen obsadili až na jednu švédskou výjimku všechna nejlepší místa. 12 nejsilnějších kombi z široké škály 59 testovaných vozů je obsazeno žihadly německé automobilky.
A v jakých číslech se to vlastně pohybujeme? Absolutní vítěz Mercedes CLS Shooting Brake má skutečně co nabídnout. Se zrychlením na stovku za 3.7 sekundy vytře zrak mnoha závodním automobilům a rovnocenně se postaví vedle žihadel jako Porsche Panamera Turbo S. Většina aut, pokud se díváme na výkon, se nemusí stydět za zrychlení pod 5.5 sekundy. V žebříčku TOP 10 se však pohybujeme úplně v jiných číslech. Pokud trochu cenově slevíme od absolutního vítěze, který nás přijde na víc, než 3 miliony, a podíváme se na kombi za miliony 2, jako jsou Audi S6 Avant a BMW 5, budeme víc než spokojeni. Obě auta nám nabízí zhruba 330 kW výkon a zrychlení za 4.6 a 4.7 sekundy. Pokud jdeme ještě s cenou dolů o dalších půl milionu, vyplatí se investovat pouze do švédského klenotu Volvo V60, které na sto vyskočí za 4.8 s a má výkon 270 kW. Za pouhý 1 milion pořád můžeme obdržet jednoho z TOP 10 vítězů a sice Volkswagen s umístěním na krásném osmém místě. Volkswagen R Variant nám za hubičku nabízí zrychlení na sto za 5.1 sekundy a výkon 221 kW.
Které značky v ringu uspěly?
Pokud máme oblíbenou značku, které věříme a chceme do ní investovat, vyplatí se podívat, jak si v našem testu vedla. Naše česká kráska Škoda Superb Combi za 1 milion si s 206 kW a zrychlením 5.8 s nevedla špatně a skončila na důstojném 15.místě. Jen o fous ji předběhl Seat Leon ST, který za 800 tisíc nabízí výkon 213 kW a stejné zrychlení. Americký Ford řady Focus ST se také dobře umístil a obsadil 18.místo. V poměru cena kvalita dokáže pořád přesvědčit i odpůrce amerických automobilek. Za pouhých 700 tisíc nabízí zrychlení 6.7 a výkon 184 kW. Francouzi Renault Mégane Grantour a Peugeot 308 GT SW si můžou podat ruku. Skončili totiž na stejném místě a nabízí stejné kvality za skoro stejné ceny. Za necelých 700 tisíc tak obdržíme v obou případech zrychlení 7.6 s a výkon 162 kW u Renaultu a pouhých 151 kW u Peugeotu. Vůbec se však s nimi nedá srovnat francouzský Citroën C5 Tourer, který obsadil ostudné 43.místo. Oslnit může snad jen kombinovanou spotřebou 4.4l, která je na měsíčním rozpočtu znát.
Testu výkonu se zúčastnil i Mini Cooper, o kterém mnoho lidí ani neví, že kombi má. Mini Clubman se umístil na 33. místě a za stejných 700 tisíc jako ostatní nabízí 141 kW a zrychlení 7.1 s.
Pokud se rozhodněme pro Jižní Koreu, rozhodně se vyplatí investovat do vozu Kia Optima SW a obloukem se vyhnout Hyundai, který se s ostudou umístil na posledních příčkách. Hyundai i40 kombi na 52.místě z 59 testovaných vozů může nabídnout leda nízkou kombinovanou spotřebu 4.6, protože o výkonu se zde nedá vůbec mluvit. Za předražených 700 tisíc dostaneme 104 kW a se zrychlením z nuly na 100 za 10.5 sekundy si stihneme ještě v klidu přečíst ranní noviny.
Pokud věříme japonské technologii a přesnosti, v poměru cena výkon rozhodně nebudeme spokojeni. Ze čtveřice Mazda, Subaru, Honda a Toyota vykukuje jen Mazda 6 Wagon, která se umístila na 39.místě na rozdíl od smolné trojice, které obsadily místa 47, 48 a 50. Největší ostudou však je Dacia Logan MCV, která je úplně poslední. Pravdou je, že i když výkon 66 kW a zrychlení 11s s je mizerná nabídka, za 260 tisíc to není tak špatné. Vzhledem k tomu, že ostatní automobily v žebříčku se cenově pohybují mezi 400-700 tisíci, je to trochu nefér. Cenově je jí nejblíže jen Škoda Fabia Combi za 316 tisíc, která se stejně umístila o čtyři místa výš.
Závěrem
Pokud tedy nekoukáme na rozpočet a chceme si trochu zvýšit ego, rozhodně vybereme Mercedes, Audi nebo BMW, protože nám nabízí stejné kvality. Pokud chceme ušetřit co nejvíce, ale stále dostat to nejlepší, volba padá na Volkswagen. A Japonsku, Jižní Koree se tentokrát obloukem vyhneme.